|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
29-11-2010, 16:15 | #1 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 03-09-2009
Skąd: Warszawa
Model: C-MAX
Silnik: 1.6 EcoBoost 150KM
Rocznik: 2011
Postów: 220
|
ESP - wyłączać/zostawić?
Nigdy do tej pory nie miałem tego ustrojstwa w samochodach. Teraz mnie tym obdarowano i jak rozumiem włączony jest na stałe. Ale mam przycisk do chwilowego wyłączenia. Po co?
Teoretycznie mniej więcej łapię o co chodzi z tym ESP. A w praktyce to ten ESP czym się objawia? No powiedzmy wchodzę na śniegu w zakręt i mi przód nie reaguje. Co wtedy ESP konkretnie robi? No i jeśli pomaga, to po co możliwość wyłączania? W jakich sytuacjach ESP jest niewskazane? A czy przy ruszaniu w śniegu ESP ma znaczenie? Pomaga? Przeszkadza? Pytania laika, ale jak mówię, nigdy mnie ta opcja nie interesowała, a teraz mam. Śnieg spadł, pojeździłem troszeczkę, co chwila mi się kontrolka zapala, co rozumiem oznacza, że ESP jakoś właśnie zadziałało. Tylko nie wiem, co konkretnie mi to to zrobiło i czy potrzebnie Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. |
29-11-2010, 16:20 | #2 |
ford::specialist
Zarejestrowany: 27-05-2008
Model: Foczka GoldX/S-Max Titanium
Silnik: 1.6 Ti-Vct/2.0 TDCI
Rocznik: 2010/2008
Postów: 680
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
ESP np nie jest wskazane kiedy sie zakopiesz w sniegu...
|
29-11-2010, 17:04 | #3 |
ford::professional
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 10-05-2010
Skąd: Warszawa
Model: S-Max FL +Mondeo5Vig
Silnik: 2.0TDCi 140KM +180KM
Rocznik: 09.2010 +08.2017
Postów: 1,467
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
ESP dohamowuje poszczególne koła tak by ustawić samochód w odpowiednim torze jazdy, np dohamowuje wewnętrzne jeśli skręcasz i samochód się uślizguje na zewnątrz łuku zakrętu. [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ])
Jeśli nie masz tendencji rajdowca to wyłączaj tylko gdy przeszkadza przy wyjeździe np. z zasp śnieznych. Gdzie masz guzior do wyłączenia? Ja mam tylko opcję w Conversie |
29-11-2010, 17:57 | #4 |
FCP member
Zarejestrowany: 23-08-2007
Skąd: Kobyłka/Warszawa
Model: S-max Titanium S
Silnik: 2,2 TDCi
Rocznik: 2008
Postów: 381
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
U mnie guzior jest obok tego od czujników parkowania( na lewo od tego od świateł awaryjnych)
|
29-11-2010, 18:29 | #5 |
ford::average
Zarejestrowany: 01-04-2010
Skąd: Bydgoszcz
Model: FORD S-MAX
Silnik: 2.0 T EcoBoost 203 KM
Rocznik: 2010
Postów: 132
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
jeździsz na włączonym bo pomaga tak jak pisał Slartibartfast, a dezaktywujesz jeżeli chcesz porobić kółeczka np na placu.
a jestem ciekaw jak automat będzie sie sprawował w śniegu ? macie jakieś doświadczenia ? Inne automatyczne skrzynie mają opcję "winter" a nasza nie - czy u nas jest to wszystko zautomatyzowane czy może brak takiej opcji sprawi problemy ? Ostatnio edytowane przez fumfel ; 29-11-2010 o 18:37 |
29-11-2010, 19:35 | #6 |
ford::specialist
Imię: Mateusz
Zarejestrowany: 07-06-2009
Skąd: Śląsk
Model: Kuga 2 FL/Octavia 3 RS
Silnik: 1.5EB/2.0TSI
Rocznik: 2019/2016
Postów: 519
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
Kristoforos, prędzej niż ESP uruchamia Ci się kontrola trakcji (ASR). Obydwa wynalazki objawiają swoje działanie tą samą ikoną, ale ESP do akcji zmusić jest duuużo ciężej. Przycisk ESP (samochodzik z dwoma falami pod spodem) dezaktywuje jednocześnie kontrolę trakcji (ASR) i stabilizację toru jazdy (ESP). Najlepiej w ogóle nie wyłączać, przecież zapłaciłeś za te systemy Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Tak naprawdę bardziej liczy się fakt, że przyciskiem na desce można wyłączyć ASR - to ono z reguły uprzykrza życie.
Działanie ESP jest o wiele bardziej brutalne niż ASR - przy ASR tylko wibruje pedał gazu i hamulca, natomiast sprawne ESP dohamowuje koła, więc może nieco szarpać na boki. W zasadzie pracę ESP zaobserwujesz dopiero po wpadnięciu w poślizg, kiedy auto zacznie lecieć bokiem. Dodajesz wtedy gazu (!) i trzymasz kierownicę, starając się naprowadzić auto na pożądany tor jazdy. Poszarpie, zarzuci, ale powinno naprostować Twój bolid na właściwy kurs. Proponuję nie przekonywać się o tym nigdy. Wd. instrukcji i skromnej wiedzy własnej używamy magicznego pstryka na desce, kiedy: - mamy łańcuchy na kołach - jedziemy po żywym, czystym lodzie - ESP będzie świrowało, może przeszkadzać. Ostatecznie na szklance święty boże nie pomoże - elektronika tym bardziej - chcemy poćwiczyć kontrolowane poślizgi Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. - chcemy wyjechać z kopnego śniegu bądź podjechać pod oblodzone wzniesienie
__________________
Pastoo pozdrawia |
29-11-2010, 21:18 | #7 | |
ford::advanced
Zarejestrowany: 03-09-2009
Skąd: Warszawa
Model: C-MAX
Silnik: 1.6 EcoBoost 150KM
Rocznik: 2011
Postów: 220
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
Cytat:
|
|
30-11-2010, 06:59 | #8 |
ford::advanced
Zarejestrowany: 11-04-2009
Skąd: Warszawa
Model: Tiguan II/BMW F30 Estoril Blue
Silnik: 2.0 TFSi 220 KM/335i Xdrive
Rocznik: 2016/2012
Postów: 336
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
To wynika z tego,że w najnowszych esiach nie ma ręcznego wyłącznika ESP na konsoli ,a jedynie z conversa ?
__________________
Pozdrawiam |
30-11-2010, 07:33 | #9 |
ford::average
Zarejestrowany: 16-12-2007
Model: S-Max Titanium X
Silnik: 2.0 TDCi 140KM
Rocznik: 2010
Postów: 157
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
Po FL jest wyłącznik w conversie.
__________________
Piotr |
30-11-2010, 07:50 | #10 | |
ford::advanced
Zarejestrowany: 03-09-2009
Skąd: Warszawa
Model: C-MAX
Silnik: 1.6 EcoBoost 150KM
Rocznik: 2011
Postów: 220
|
Odp: ESP - wyłączać/zostawić?
Cytat:
No chyba, że dlatego, że to jeden z pierwszych po FL, może jeszcze nie wszystko zdążyli pozmieniać Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. BTW. Z instrukcji obsługi: "Układ ESP zwiększa stabilność toru jazdy, gdy pojazd zaczyna znosić na bok z zamierzonego toru jazdy. Jest to uzyskiwane dzięki hamowaniu poszczególnych kół i odpowiedniemu zmniejszeniu momentu obrotowego silnika. Układ zwiększa również przyczepność przez zmniejszenie momentu obrotowego silnika, gdy koła zaczynają się ślizgać podczas przyspieszania. Ułatwia to ruszenie na śliskiej nawierzchni lub grząskim podłożu oraz zwiększa komfort przez ograniczanie obrotów kół podczas pokonywania ostrych zakrętów." Wynika z tego, że to niby pomaga jednak przy wyjeżdżaniu z kopnego śniegu. A może ktoś przetłumaczyć na polski "poprzez zmniejszenie momentu obrotowego silnika"? Znaczy po prostu obroty sam redukuje? Czy jakoś manipuluje sprzęgłem i redukuje przeniesienie napędu na koła? O co tu biega? Ostatnio edytowane przez Kristoforos ; 30-11-2010 o 08:00 |
|
|
|
|